T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KÜTAHYA / SİMAV - Gülizar Eren Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı

Sınavsız öğrenci alan öğretim programıdır

Yiyecek/İçecek Hizmetleri Alanı

 

Okulumuzda Mutfak ve Pastacılık dallarında eğitim verilmektedir. Öğrencilerimiz, Pastacılık Meslek Dalı uygulamalı çalışmalarında çevreden siparişler alıp, okulumuzun Döner Sermayesi kapsamında yaptıkları pastacılık ürünlerini satarak önemli miktarda gelir de elde etmektedirler. Çalışma örneklerimiz sitemizin ilgili fotoğraf galerisinde mevcuttur. Atölyelerimizde sektördeki işletmeleri aratamayacak oranda yeterli donanım sağlanmıştır. Bu sayede öğrencilerimiz mezuniyet sonrası sektöre girdiklerinde çalışma ortamına yabancılık çekmemektedirler.

  

ALANIN TANIMI

 Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı altında yer alan meslek dallarının yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

  

ALANIN AMACI

 Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları ve hizmet sektöründeki gelişmeler doğrultusunda mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

  

DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI:

 

1. MUTFAK Tanımı: Mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun yiyecek üretimi yapma ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Aşçılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

             2. PASTACILIK Tanımı: Pastane mutfağı araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun pastane ürünlerini yapma süsleme ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Pastacılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 

3.SERVİS Tanımı: Servise hazırlık, servis yapma, hesabın takdimi ve tahsili yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Servis elemanlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

             4.BAR Tanımı: Bar hazırlıkları ve düzenini sağlama, içecek hazırlama ve servisini yapma, hesabın takdimi ve tahsili yeterliklerini kazandıracak eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Barmen/barmaid mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 

5. HOST- HOSTESLİK Tanımı: Otobüs, tren ve havayollarında seyahat öncesi, sonrası ve seyahat sırasındaki yolcu/müşteri hizmetlerini ve servis hizmetlerini yapma yeterliklerini kazandıracak eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Hosteslik mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

  

GİRİŞ KOŞULLARI                                                                                                                                      

             1. Orta Öğretim Kurumları Yönetmeliği (Değ: 13/09/2014-29118 RG) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarına kayıt yaptıracak öğrencilerin sağlık durumlarının ilgili mesleğin öğrenimine elverişli olması gerekir. Bu durum, alana geçiş sürecinde, programın özelliğine göre gerektiğinde, sağlık/sağlık kurulu raporuyla belgelendirilir.                                                                                                                                             

            2. Alan ve dala geçiş (Değ: 13/09/2014-29118 RG)

           MADDE 31- (1) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında alan seçimi 9 uncu, dal seçimi ise 10 uncu sınıfın sonunda yapılır.

                             (2) a) Alana yerleştirme puanı, öğrencinin ortaokul sınıflarının yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasının %40 ı ile 9 uncu sınıf yılsonu başarı puanının %60 ı toplanarak belirlenir. Yerleştirme işlemi tercih ve puan üstünlüğü dikkate alınarak yapılır.

                                 b) (Değ: 1/7/2015-29403 RG) Dala yerleştirme işlemleri 10 uncu sınıfın sonunda öğrencinin alan ortak eğitimindeki yetenek ve başarıları, sektörün ihtiyacı, öğrenci ve velilerin talepleri ve grup oluşturma sayıları dikkate alınarak ilgili okul müdürlüğünce yapılır. Tercihlerin belli dallarda yoğunlaşması hâlinde 10 uncu sınıf yılsonu başarı puanı yüksek olanlara öncelik verilir.

                             (3) Mesleki ve teknik Anadolu liselerinde, sınıf tekrar edenler dâhil, bir alanda eğitime başlanabilmesi için en az 10, bir dalda eğitime başlanabilmesi için en az 8 öğrencinin kayıtlı olması gerekir.

                             (4) Öğrencinin sağlık durumunun geçmek istediği alanın öğrenimine elverişli olması gerekir. Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin, özelliklerine uygun meslek alan ve dalına ya da programına yönlendirilmeleri ve yerleştirilmeleri sağlanır.

                             (5) Anne ve/veya babasına ait çalışır durumda bir işyeri bulunanlar istemeleri hâlinde; işyerini ve mesleğini ilgili meslek kuruluşlarından belgelendirmeleri şartıyla bu işyerindeki meslekle ilgili alan/dala doğrudan kayıt edilirler.

  

İSTİHDAM ALANLARI

 Yiyecek İçecek Hizmetleri alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;

              1. Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde,                                                                                              

2. Pastanelerde,                                                                                                                                                              

3. Kurum mutfaklarında,                                                                                                                                                 

4. Kafeterya, bar ve restoranlarda,                                                                                                                                        

5. Yemek fabrikalarında,                                                                                                                                                

 6. Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde                                                                                                             

7. Fuar/kongre, otobüs/tren, havayollarının yer hizmetleri ve uçaklarda vb.

yerlerde çalışabilirler.


EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI

              1. Program, mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belge ve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır.

               2. Programın uygulanabilmesi için Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı standart donanımları ve mesleklerin gerektirdiği ekipmanlar sağlanmalıdır.

 

EĞİTİMCİLER

              1. Programın uygulanmasında Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında eğitim almış ve tercihen sektör deneyimi olan alan öğretmenleri görev almalıdır.

              2. Programın uygulanmasında gerektiğinde Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında sektör deneyimi olan usta öğretici, teknisyen ve meslek elamanlarından yararlanılabilir.

 

  ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

               Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Yönetmeliği Dördüncü Kısım'da belirtildiği şekilde çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre; 1. Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasında kazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler, 2. Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilerek öğrencilerin dersteki başarısı belirlenir.

 

YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER

           Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır.

           1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.

           2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Yiyecek İçecek Hizmetleri alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir.

 

BELGELENDİRME

             1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.

             2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.

             3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.

             4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.

 

EĞİTİM SÜRESİ

              1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. Sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.

              2. Eğitim süresinin okulda, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı; haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.

  

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

 Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır.

               1. Öğretmenler öğrencilere rehberlik eder.

               2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.

               3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır.

               4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.

               5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.

               6. Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.      

  

İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR

 Öğrenciler programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri istihdam olanakları, uygulama ve planlama konularında

               1. Üniversitelerin ilgili fakülte ve yüksekokulları,

               2. Meslek odaları ve kuruluşları

               3. Meslek elemanları

               4. Sektördeki yiyecek içecek işletmeleri

  ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.

 

ÖĞRENCİ KAZANIMLARI

 Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci;

             1. Alandaki ortak temel bilgi ve becerileri kazanabilecektir.

            2. Yiyecek İçecek Hizmetleri alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir.

            3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir.

            4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.

  

EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİ

 Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı haftalık ders çizelgesinde yer alan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim öğretim uygulamaları yapılır. Derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim-öğretim uygulamaları yapılır.

  

YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ AYNI ALANDAKİ LİSANS PROGRAMLARI

 Gastronomi ve Mutfak Sanatları

 Konaklama İşletmeciliği

 Konaklama ve Turizm İşletmeciliği

 Seyahat İşletmeciliği

 Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği

 Turist Rehberliği

 Turizm İşletmeciliği

 Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik

 Turizm ve Otel İşletmeciliği

 Turizm ve Otelcilik

 Yiyecek İçecek İşletmeciliği

 

 

12-10-2017  
12-10-2017  
12-10-2017  

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 29.11.2012 - Güncelleme: 02.02.2023 21:22 - Görüntülenme: 5024
  Beğen | 55  kişi beğendi

Etiketler :
Eynal MTAL,